صفر تا صد شیمی کنکور سراسری
نوشته شده توسط : sevda

شیمی ، درس مشترک کنکور رشته های ریاضی و تجربیه که ضریبش توی هر زیر گروه متفاوته . شیمی آخرین درس دفترچه اختصاصی کنکور ریاضی و تجربیه که 35 سوال از دفترچه اختصاصی کنکور سراسری این رشته ها رو به خودش اختصاص داده . زمانی حدود 35 دقیقه زمان برای جواب دادن ، به عبارتی برای هر سوال حدود یک دقیقه در نظر گرفته شده .

 

 

آخرین درس دفترچه تخصصی کنکور سراسری 99 رشته های ریاضی و تجربی به درس شیمی اختصاص داره ، حدود 35 دقیقه زمان ، برای پاسخگویی به درس شیمی تو کنکور سراسری در نظر گرفته شده . داوطلبایی که متقاضی ادامه تحصیل تو رشته و دانشگاه های مشخصی هستن ، می تونن با توجه به ضریب این درس تو زیر گروه مورد نظرشون و اهمیت اون ، برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه و یادگیری درس شیمی داشته باشن .

برای رسیدن به نتیجه دلخواه و قبولی تو رشته و دانشگاه خوب ، در کنار کتاب درسی تسلط کامل روی مفاهیم و مسائل این درس هم لازمه ، این تسلط با تهیه منبعی مناسب با سطح علمی داوطلبا امکان پذیره .

داوطلبایی که تصمیم به شرکت تو کنکور سراسری ۹۹ رو دارن ، با شناخت کامل هر درس و ماهیت اون می تونن راحت تر با اون درس ارتباط برقرار کنن . به خاطر اهمیت درس شیمی تو کنکور ریاضی و تجربی ، تو این مقاله توضیحات کاملی راجع به ماهیت شیمی کنکور سراسری دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

تاثیر درس شیمی در نتیجه کنکور سراسری ۹۹

همونطور که می دونین ، شیمی یکی از درسای تخصصی کنکور رشته ریاضی و تجربیه . رشته های دانشگاهی مربوط به کنکور ریاضی تو 3 زیر گروه و رشته های مرتبط با کنکور تجربی تو 5 زیر گروه دسته بندی میشن که تاثیر درس شیمی تو هر کدوم از این زیر گروه ها متفاوته . ضریب این درس تو هر کدوم از زیر گروه های رشته ریاضی و تجربی تو جدولای زیر نوشته شده :

ضریب درس شیمی در کنکور رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی
زیر گروه 1 2 3 4 5
ضریب درس شیمی در کنکور ریاضی فیزیک 2 3 3 - -
ضریب درس شیمی در کنکور علوم تجربی 3 4 2 2 2

 

 

ضرایب گفته شده مطابق جدول ضرایب اعلام شده از طرف سازمان سنجشه . اما باید توجه داشته باشین که ، درس شیمی ، 3 برابر ضرایب گفته شده تو نتیجه کنکور داوطلبا تاثیر داره  .

 

با مشاهده ضریب درس شیمی تو هر زیر گروه ، اهمیت این درس برای اکثر داوطلبا مشخص شد اما باید به این نکته توجه داشته باشین که زمان برگزاری کنکور سراسری 99 ، درس شیمی به تنهایی نمی تونه تاثیر چندانی تو قبولی داوطلبا داشته باشه . با توجه به سنگین شدن رقابت تو کنکور سراسری ، برای گرفتن نتیجه مطلوب لازمه تا تو همه درسا به یک تسلط نسبتا خوب و متعادلی برسین .

 

تو کنکور سراسری 5 نوع سهمیه پذیرش وجود داره : سهمیه منطقه یک ، منطقه دو ، منطقه سه ، سهمیه ایثارگران ( پنج درصد و بیست و پنج درصد ) . ظرفیت پذیرش هر رشته و دانشگاهی برای این سهمیه ها با توجه به تعداد شرکت کننده ها تو هر سهمیه ای و شرایط استفاده از اون سهمیه مشخص میشه .

برای قبولی هر رشته و دانشگاهی تو کنکور سراسری ۹۹ ، میانگین درصد شیمی هر سهمیه ای متفاوته . کارشناسای تحصیلیکو ، با توجه به سهمیه ها ، میانگین درصد شیمی رو برای قبولی تو رشته های پرطرفدار تو جدولای زیر براتون گذاشتن .

 

  • حداقل درصد درس شیمی برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور ریاضی فیزیک :

 

حداقل درصد درس شیمی کنکور سراسری 99 رشته ریاضی فیزیک
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 مهندسی برق مهندسی مکانیک مهندسی عمران مهندسی صنایع مهندسی کامپیوتر مهندسی شیمی
حداقل درصد شیمی منطقه یک 80 75 40 80 70 65 50 60 50
حداقل درصد شیمی منطقه دو 85 80 60 75 75 70 50 70 75
حداقل درصد شیمی منطقه سه 75 85 65 70 75 75 60 65

65

 

  • حداقل درصد درس شیمی برای رتبه 1 تا 10000 و رشته های پر طرفدار کنکور علوم تجربی :

 

حداقل درصد درس شیمی کنکور سراسری 99 رشته علوم تجربی
حدود رتبه و رشته قبولی رتبه 1 - 500 رتبه 1000 - 2000 رتبه 5000- 10000 پزشکی دندانپزشکی دارو سازی دامپزشکی پرستاری پیراپزشکی
حداقل درصد شیمی منطقه یک 80 60 45 75 70 60 50 40 50
حداقل درصد شیمی منطقه دو 80 75 50 80 75 65 65 50 60
حداقل درصد شیمی منطقه سه 85 60 60 85 80 75 65 70 65


 برای رسیدن به رتبه های گفته شده تو جدول ، فقط تسلط روی درس شیمی کافی نیست و لازمه رو همه دروس تسلط نسبتا متعادلی داشته باشین . برای نتیجه گیری بهتر تو کنکور سراسری ۹۹ ، سعی کنین حداقل 5 تا 10 درصد هم بالا تر از درصدای گفته شده در نظر بگیرین تا شانس موفقیتتون بالاتر بره .

بیشتر بخوانید: تخمین رتبه کنکور

 

4 نکته طلایی برای مطالعه و یادگیری بهتر شیمی کنکور ۹۹

داوطلبایی که هدفشون از شرکت تو کنکور سراسری ، قبولی تو رشته و دانشگاه های خوب و معتبره با مسلط شدن رو درس شیمی شانس قیولی خودشون رو بالاتر میبرن . رعایت نکات زیر تو مطالعه درس شیمی باعث میشه تا نتیجه خوبی بگیرین .

سوالای شیمی شامل حفظیات ، مفاهیم و مسائل عددی و محاسباتیه بنابراین تو مطالعه این درس لازمه تا تکنیک هایی رعایت بشه .

  • تکنیک های لازم برای مطالعه و یادگیری شیمی :

 اولویت با متن و شکل های کتاب درسی :

منبع طراحی سوالات حفظی و مفهومی شیمی اخیرا دچار تغییراتی شده و به سمتی رفته که دیگه با خوندن و یاد گرفتن یکسری نکات و درسنامه کتابای کمک آموزشی نمیشه به همه سوالا جواب داد و حتما باید به درسنامه کتابای درسی مراجعه کرد . بهتره بعد از مطالعه متن کتاب درسی ، تمام شکل ها رو بطور کامل تجزیه و تحلیل کرده و برداشت خودتون رو از هر متن و شکل یادداشت کنین .

 

 تسلط روی تمام مسائل شیمی به دلیل پیوستگی مباحث :

نحوه طرح سوال تو قسمتای محاسباتی و مسائل شیمی بیشتر بصورت ترکیبیه بنابراین بهتره که هیچ کدوم از مباحث شیمی رو حذف نکنین . داوطلبایی که تصمیم به قبولی تو رشته و دانشگاه های خوب دارن بهتره از مسائل شیمی غافل نشن . توجه داشته باشین که وجه تمایز رتبه های برتر با بقیه داوطلبا تو جواب دادن و تسلطشون به سوالای ترکیبیه .

 

 افزایش سرعت عمل تو حل مسائل شیمی :

شیمی آخرین درس دفترچه اختصاصی کنکور ریاضی و تجربیه به عبارتی آخرین درسیه که سرجلسه آزمون به سوالاتش جواب داده میشه . هر سال خیلی از داوطلبا با مشکل کمبود زمان مواجه شده و زمان کافی برای حل همه مسائل شیمی رو ندارن در حالی که 80 درصد سوالات این درس سطح متوسطی داشته و قابل حله .

بنابراین داوطلبایی که با برنامه پیش میرن و رو سرعت عمل خودشون کار می کنن می تونن عملکرد بهتری تو این درس داشته باشن تو این زمینه تکنیک های مدیریت زمان سر جلسه کنکور با خیلی می تونه به داوطلبا کمک کنه .

 

 مرور و تکرار :

قالب درس شیمی مفهومی ، محاسباتی و حفظیه ، به خاطر همین لازمه تا حتما مباحث مطالعه شده تو فواصل زمانی مشخصی خونده و تکرار بشن تا به راحتی از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شده و با مشکل فراموشی مطالب روبرو نشین .

بیشتر بخوانید: جمع بندی شیمی کنکور

 توجه به بودجه بندی شیمی در کنکور سراسری :

بودجه بندی کنکور سراسری سالای گذشته ، نشون دهنده اهمیت فصلا از نظر طراح سواله . با اطلاع از بودجه بندی شیمی کنکور سراسری سالای گذشته می تونین با یک استراتژی مشخص تایم بیشتری رو فصلای پر تکرار و مهم بزارین تا بتونین نتیجه بهتری بگیرین .

سال گذشته تو کنکور رشته تجربی 5 سوال از شیمی سال دهم ، 12 سوال از سال یازدهم و 12 سوال از سال دوازدهم و 6 سوال ترکیبی اومده بود . ( بودجه بندی درس شیمی تجربی )

هم چنین تو کنکور رشته ریاضی 9 سوال از شیمی سال دهم ، 11 سوال از سال یازدهم و 11 سوال از سال دوازدهم و 4 سوال ترکیبی اومده بود . ( بودجه بندی درس شیمی ریاضی )

 

بهترین منابع شیمی کنکور ۹۹

داوطلبایی که قصد شرکت تو کنکور سراسری رشته ریاضی و تجربی 99 رو دارن ، باید توجه داشته باشن که برای موفقیت تو این آزمون فقط خوندن کتاب درسی کافی نیست و نمی تونه به تنهایی باعث موفقیت داوطلبا تو کنکور سراسری بشه بنابراین علاوه بر کتاب درسی به یک منبع کمک آموزشی و تست هم نیاز دارن . برای انتخاب کتاب شیمی خوب باید چند تا نکته رو در نظر گرفت :

  1. اطلاع از محوریت کتاب و انتخاب اون با توجه به سطح تحصیلی فرد ( تست محوره یا درسنامه محور بودن )

  2. نحوه بررسی هر سوال و کیفیت پاسخنامه تشریحی

  3. داشتن تستای طبقه بندی شده با ذکر منبع

  4. جامع و مقرون به صرفه بودن کتاب

کارشناسای تحصیلیکو با بررسی کتابای موجود تو بازار ، بهترین منابع درس شیمی کنکور رو طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن .

 

سطح منبع نام کتاب سری انتشارات مولف تعداد جلد
پیشنهادی انتشارات گاج سری میکروطلایی افشین یزدان شناسی و محمدحسین زینالی و امیرحسین زمان زاده ( دو جلدی )جلداول بانک تست و پاسخنامه و جلددوم درسنامه
منبع آموزش بیشتر انتشارات نشر الگو سری جامع تست پایه دهم ( مسعودجعفری ومرتضی خوش کیش و روح الله علیزاده و حامدقربانی ) پایه یازدهم و دوازدهم ( مسعود جعفری و روح الله علیزاده ) ( چهارجلدی )دهم –
یازدهم –دوجلد
دوازدهم " جلد
اول فصل اول
و دوم- جلد دوم
فصل سوم
و چهارم "
منبع تست بیشتر انتشارات خیلی سبز سری فصل آزمون نیماسپهری و یاسر عبداللهی و معصومه سعیدی و علی فرزاد تبار تک جلدی

 

 خوندن مقاله زیر می تونه تو شناخت و تهیه بهترین منابع کمک آموزشی و تست کنکور تجربی خیلی کمکتون کنه .

بیشتر بخوانید: بهترین منابع کنکور تجربی

پیشنهاد تحصیلیکو به ترتیب تهیه و مطالعه منبع پیشنهادیه ولی داوطلبایی که نیاز به آموزش بیشتر دارن منبع آموزش بیشتر و برای داوطلبایی هم که منابع گفته شده رو مطالعه کردن و حالا می خوان بیشتر تست بزنن منبع تست بیشتر مناسبه .

بعد از خوندن این مقاله اگه سوال یا ابهامی درباره شیمی کنکور سراسری داشتین ، می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو تماس بگیرین و سوالای خودتون رو از کارشناسای مجرب این مرکز مشاوره بپرسین . همچنین پبشنهاد می کنیم تا با عضویت تو کانال تلگرام کنکور سراسری تحصیلیکو از تمام اطلاعیه های مربوط به کنکور مطلع بشین .

 

 برای قبولی تو رشته و دانشگاه خوب لازمه تا تو همه درسا تسلط خوبی داشته باشین . پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از بهترین منابع کمک آموزشی کنکور سراسری رشته ریاضی حتما مقاله زیر رو بخونین .

در ادامه بخوانید: بهترین منابع کنکور ریاضی

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ درس شیمی تو کنکور سراسری دارای چند سوال و چه مدت زمانیه ؟

✔️ همونطور که تو متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، شیمی 35 سوال از کنکور سراسری رو شامل میشه که مدت زمان پاسخگویی به اون هم 35 دقیقه در نظر گرفته شده .

2- ✔️ برای مطالعه شیمی کنکور سراسری چه منابعی توصیه میشه ؟

✔️ برای مطالعه درس شیمی در مرحله اول کتاب درسی و بعد از اون با توجه به شرایط علمی داوطلب  مناسب ترین کتاب کمک آموزشی توصیه میشه که تو این مقاله بهترین کتابای کمک آموزشی گفته شده .

3- ✔️ چه نکاتی رو باید تو انتخاب منبع مناسب برای درس شیمی کنکور در نظر گرفت ؟

✔️ بررسی نحوه بررسی هر سوال ، کیفیت پاسخنامه تشریحی ، موع طبقه بند ی هر تست که تو این مقاله بطور کامل گفته شده .

منبع : صفر تا صد شیمی کنکور سراسری





:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: